Uputstvo o merama zaštite zdravlјa učenika i zaposlenih za osnovne i srednje škole
(Preporuke za bezbedan povratak u škole tokom trajanja pandemijeCOVID-19)

1) Edukacija o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini
• Pre početka školske godine biće organizovana Webinar edukacija školskog osoblјa o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini.
• Prvi dan školske godine biće posvećen predavanjima i diskusijama o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini.
• Edukativni materijali i video filmovi o načinima i značaju prevencije COVID-19 biće postavlјeni na sajt škole i na vidlјivim mestima u prostorijama škole.

2) Mere smanjenja rizika unosa korona virusa u školsku sredinu
• Učenici, nastavno i nenastavno školsko osoblјe ne treba da dolaze u školu ukoliko imaju povišenu telesnu temperaturu i/ili simptome respiratorne infekcije.
• Roditelјi treba svako jutro da provere telesnu temperaturu svojoj deci pred polazak u školu.
• Nastavno i nenastavno školsko osoblјe da provere telesnu temperaturu pred polazak u školu.

3) Održavanje fizičke distance
• Održavati fizičku distancu sa drugim osobama u školi od najmanje 1,5 metara. • Boravak u učionicama treba da bude najviše 15 učenika/ca sa obezbeđenim 4m2 po detetu i po jedno dete u svakoj klupi.
• Edukovati učenike, nastavnike, školsko osoblјe o značaju održavanja fizičke distance za sprečavanje širenja infekcije (pred početak/na početku školske godine, čas odelјenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika, kao i određene časove fizičkog i zdravstvenog vaspitanja. Postaviti vidna obaveštenja/postere o održavanju fizičke distance.
• Preporučuje se da učenici ne menjaju učionice odnosno da se nastava za jedan razred odvija u istoj učionici.
• Potpuno obustaviti sve aktivnosti kod kojih je moguće pojačano stvaranje aerosola (pevanje, vikanje, sport, navijanje), što bi značilo da se na časovima muzičkog ne peva, nema proba školskog hora, na fizičkom nema kolektivnog sporta, a za individualne sportove (gimnastika i sl.) treba proveriti uslove (veličina sale, mogućnost prirodne ventilacije i sl.
• Nastavu fizičkog vaspitanja organizovati na otvorenom kada god je to moguće i realizaciju nastavnog programa tako da se izbegne bliski kontakt odnosno održi fizička distanca od najmanje dva metra u svim pravcima. Ukoliko se časovi organizuju u sali za fizičko obezbediti nastavni program koji će omogućiti održavanje fizičke distance. Ukoliko sala ima dva ulaza iskoristiti ih za podelu učenika u grupe u cilјu smanjenja gužve. Pre i posle svakog časa neophodno je dezinfikovati zajedničke predmete (sprave, lopte i sl.), očistiti/oprati salu i provetriti je.
• Savetovati učenike da ne stvaraju gužvu u svlačionicama već da budu strplјivi i sačekaju svoj red prema instrukciji nastavnika tako da se obezbedi 4 m2 po učeniku. Ukoliko je moguće, organizovati nastavu sa manjim brojem učenika.
• U periodu neposredno pre i posle nastave i između školskih časova (mali i veliki odmor) u školi i dvorištu škole ne stvarati gužve.
• Osobe koje dovode decu u školu ne ulaze u školu već decu prate do ulaza u školsku zgradu ili do kapije školskog dvorišta gde decu mlađeg uzrasta preuzima dežurni učitelј/nastavnik i obavezno nose zaštitnu masku tako da pokriva nos, usta i bradu.
• Održavanje fizičke distance među učenicima neophodno je i tokom malih i velikog odmora. Preporučuje se da učenici provode veliki odmor na otvorenom (u školskom dvorištu) kad god to vremenske prilike dozvolјavaju.
• Organizovati korišćenje toaleta tako da u toalet ulazi onoliko dece koliko kabina ima, a da se ispred toaleta čeka u redu sa poštovanjem fizičke distance od najmanje jednog metra.
• Ne sprovoditi proslave u objektu (priredbe), kao ni organizovane grupne posete mestima gde se očekuje okuplјanje većeg broja osoba, izlete i dr.

4) Nošenje maski
a. Školsko nastavno i nenastavno osoblјe sve vreme boravka u školi treba da nose maske.
b. Učenici:
− Masku učenik treba da nosi pri ulasku u školu pa sve do dolaska do svoje klupe.
− Maska se obavezno koristi i prilikom odgovaranja i svakog razgovora.
− Maska se obavezno koristi i prilikom bilo kojeg kretanja van klupe, prilikom odlaska na odmor ili toalet.
− Preporučuje se da učenici sve vreme boravka u školi nose masku, ali ona se može odložiti u periodu kada učenik sedi u svojoj klupi i sluša nastavu.
Tokom boravka u školi moguće je da se koristi bilo koja maska (hirurška, epidemiološka ili platnena), ali ona treba da se koristi na ispravan način tako da pokriva nos i usta.

5) Redovno pranje ruku
• Kako? Higijenski ispravnom vodom za piće i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi ili upotrebom dezinfekcionog sredstva na bazi 70% alkohola. Dezinfekcija ruku sredstvima na bazi 70% alkohola ne može zameniti pranje ruku vodom i sapunom ukoliko su ruke vidno zaprlјane. Posle 3 do 4 izvršenih dezinfekcija ruku obavezno oprati ruke vodom i sapunom. Demonstracijom i postavlјanjem postera, kao podsetnika o pravilnom pranju ruku, na svim mestima gde se ruke peru.
• Kada? Obavezno pri ulaska u školu, pre jela, posle odlaska u toalet, pre spremanja hrane, nakon obavlјanja respiratorne higijene (istresanje nosa, kašlјanja u maramicu itd.), posle igre (npr. posle velikog odmora, posle časa fizičkog vaspitanja) i maženja životinja, kada su vidno zaprlјane, nakon izlaska iz škole i uvek kada postoji potreba.
• Gde? Na svim ulazima u školu i na izlazu iz fiskulturne sale postaviti dezinfekciona sredstva na bazi 70% alkohola (koristiti uz obavezni nadzor nastavnika/dežurnog nastavnika). Na svim uređajima za pranje ruku postaviti tečni sapun (npr. toaleti, učionice).
Edukovati učenike, nastavnike, školsko osoblјe o značaju redovnog pranja ruku i o tome kako se pravilno održava higijena ruku u cilјu sprečavanje širenja infekcije kao i da ne dodiruju oči, nos i usta neopranim rukama (pred početak/na početku školske godine, čas odelјenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika).

6) Redovno čišćenje školske sredine
• Kako? Mehaničko čišćenje vodom i sapunom ili deterdžentom, trlјanjem i struganjem, počev od čistijih ka prlјavijim površinama, krećući od onih postavlјenih više ka nižim, završno sa podom i korišćenjem čistih krpa (različite za različite površine i prostorije, npr. posebna za WC šolјu, lavabo, podove, klupe…) i svežih rastvora sredstava kojima se čisti.
Postupak dezinfekcije određenog prostora ili ustanove (u ovom slučaju škole) podrazumeva niz procedura u kojima se upotreblјavaju različite metode i dezinfekciona sredstva, a koje obavlјaju ovlašćene ustanove i stručna i obučena lica onda kada za to postoji opravdana potreba, te se za te potrebe preporučuje angažovanje ovlašćenih ustanova. Rutinska dezinfekcija prostorija škole se ne preporučuje.
Dezinfekcija koju može da obavi školsko osoblјe se odnosi samo na dezinfekciju zajedničkih predmeta koji se često dodiruju (školske klupe, stolovi u trpezariji,
sportska oprema, kvake, ručke na prozorima, školski pribor – šestar, lenjir) i to isklјučivo sredstvima na bazi 70% alkohola i nakon mehaničkog čišćenja vidlјivo zaprlјanih površina.
Nekontrolisana i nekritička upotreba dezificijenasa može dovesti do niza negativnih efekata po zdravlјe dece, nastavnog i školskog osoblјa kao što su: iritacija kože i pojava alergija, ekcema i drugih promena na koži, iritacija sluzokože respiratornih puteva (nosa, ždrela, pluća) i pogoršanje ili pojava astme, opstruktivne bolesti pluća i dr.
Rasprskavanje dezificijensa se ne preporučuje, već umakanje i natapanje tkanine. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni prema uputstvu proizvođača po pitanju namene, koncentracije, načina upotrebe i neophodnog kontaktnog vremena. Preporučuje se pravlјenje higijenskog plana čišćenja (ko čisti, kada, na kom spratu, itd).
• Kada? Obaviti čišćenje pre početka rada škole i svakodnevno, minimum dva puta dnevno (nakon završetka prepodnevne i poslepodnevne smene).
• Šta? Prostor, pribor i oprema u toaletima, učionicama, zbornicama, sali za fizičko vaspitanje i školskim kuhinjama i trpezarijama (podovi, zidovi, vrata, i druge površine koje koristi veći broj osoba: školske klupe i stolovi, stolice, školski pribor – šestar, lenjir, kvake, prekidače za svetlo, ručke ormarića, slavine, WC šolјe, vodokotlići, lavaboi, sportska oprema i sav ostali pribor).
Edukovati predstavnike lokalnih samouprava, direktore škola, nastavnike, školsko osoblјe i učenike o značaju redovnog čišćenja i dezinfekcije za sprečavanje širenja infekcije (pre početka školske godine radi obezbeđenja dovolјnih količina sredstava za čišćenje i dezinfekciju i kako bi se uspostavile procedure za redovno čišćenje i dezinfekciju; učenike edukovati na početku školske godine npr.na času odelјenskog starešine).

7) Redovna nabavka osnovnog potrošnog materijala
• Kako? Zajedničkim radom škole i zajednice (nadležne lokalne samouprave i roditelјa) za dobijanje podrške za obezbeđivanje osnovnog potrošnog materijala (kroz na primer osnivanje roditelјskog odbora za sanitarno-higijenske uslove). Transparentnom i iskrenom komunikacijom sa učenicima i roditelјima. Za dugoročno obezbeđivanje sredstava za adekvatno održavanje sanitarno-higijenskih uslova, razmotriti navođenje troškova pod posebnom buddžetskom linijom u budžetu škole.
• Kada? Obezbediti dnevnu snabdevenost osnovnim potrošnim materijalom prema obimu potrošnje.
• Šta? Osnovno: sapun, toalet papir, ubrusi za jednokratno korišćenje, kese za kante za smeće, sredstva za čišćenje, dezificijensi i proizvodi za čišćenje (krpe, džogeri).
• Edukovati predstavnike lokalnih samouprava, direktore škola, nastavnike, školsko osoblјe i učenike o značaju redovnog čišćenja i dezinfekcije za sprečavanje širenja infekcije (pre početka školske godine radi obezbeđenja dovolјnih količina sredstava za čišćenje i dezinfekciju i kako bi se uspostavile procedure za redovno čišćenje i dezinfekciju; učenike edukovati na početku školske godine npr. na času odelјenskog starešine).

8) Redovna provera funkcionalnosti uređaja za snabdevanje pijaćom vodom, sanitacijom i higijenom.
• Kako? Preporučuje se sastavlјanje higijenskog plana sa jasno određenim aktivnostima, specifičnim ulogama, zadacima, rasporedom i budžetom za dnevno održavanje, čišćenje i popravke, kao i praćenje njegovog sprovođenja.
• Kada? Najmanje jednom dnevno izvršiti proveru uređaja za vodosnabdevanje, sanitaciju i higijenu. Više puta u toku dana u zavisnosti od broja osoba prisutnih u školi proveriti snabdevenost potrošnim materijalom i dopuniti po potrebi.
• Šta? Uređaji i instalacije za vodosnabdevanje, sanitaciju i higijenu (slavine, lavaboi, WC šolјe, vodokotlići). Proveriti njihovu ispravnost i funkcionalnost (npr. prisustvo vode i sapuna i/ili dezificijensa na bazi alkohola na svakom mestu za pranje ili dezinfekciju ruku, prohodne WC šolјe, ispravni vodokotlići).
1. Redovno provetravanje svih prostorija
• Kako? Isklјučivo prirodnim putem (otvaranjem prozora), bez upotrebe veštačke ventilacije i klimatizacije centralizovanog zatvorenog tipa.
• Kada i koliko? Obavezno za vreme svakog školskog odmora i između smena. Ukoliko vremenski uslovi dozvolјavaju preporučuje držanje otvorenih prozora i tokom trajanja nastave.
Edukovati učenike, nastavnike, školsko osoblјe o značaju redovnog provetravanja prostorija u cilјu sprečavanje širenja infekcije (pred početak/na početku školske godine, čas odelјenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika).
2. Redovno uklanjanje otpada
• Kako? Otpad odlagati u kese u kante za smeće, po mogućstvu sa poklopcem i sa pedalom za nožno otvaranje kako bi se izbeglo dodirivanje površine kante. Kese sa otpadom zavezati pre bacanja u kontejner i dalјe tretirati u skladu sa procedurom za upravlјanje, uz propisane mere zaštite. Obeležiti mesta za higijensko odlaganje upotreblјenih maski i rukavica, nakon čega se ona vezuje i odlaže zajedno sa komunalnim otpadom.
• Kada? Na dnevnoj osnovi i po potrebi više puta dnevno proveravati da li su kante pune i bezbedno prazniti i odlagati u skladu sa procedurom za upravlјanje, uz propisane mere zaštite.
• Šta? Sav komunalni otpad koji nastaje u toku dana tokom školskih akivnosti i boravka u školi.

9) Ishrana učenika u školi
Ukoliko škola organizuje ishranu učenika, potrebno je:
− da se obroci služe u trepezariji ili učionicama (samo ukoliko škola nema trpezariju)
− da deca za stolovima sede na udalјenosti od najmanje jednog, a poželјno dva metra, u svakom pravcu.
− pre jela obrisati alkoholom površine na kojima će se služiti hrana.
− da deca operu ruke pre jela.
− deci naglasiti da međusobno ne dele hranu i pribor za ishranu.
Postupak sa učenicima, nastavnim i nenastavnim osoblјem škole koje imaju simptome respiratorne infekcije sa sumnjom na infekciju COVID 19
1. Ukoliko se simptomi pojave van škole
Javiti se u COVID – 19 ambulantu nadležnog doma zdravlјa. Ne odlaziti u školu i istovremeno obavestiti nadležnu osobu u školi. Dalјe pratiti preporuke lekara.
2. Ukoliko se simptomi pojave u školi
a) Osoblјe škole: potrebno je da se osoba sa simptomima bolesti odmah javi u COVID-19 ambulantu nadležnog doma zdravlјa. Istovremeno nadležna osoba u školi koju određuje direktor škole obaveštava nadležni institut/zavod za javno zdravlјe.
b) Učenici: Pri svakoj sumnji na postojanje respiratorne infekcije učeniku odmah staviti masku i smestiti ga u praznu učionicu/prostoriju određenu za izolaciju i obavestiti roditelјe i nadležni institut/zavod za javno zdravlјe. O učeniku, u sobi za izolaciju do dolaska roditelјa, potrebno je da brine jedna osoba koristeći masku i rukavice, a prostoriju nakon odlaska deteta očistiti i dezinfikovati.